Международный хоровой фестиваль в Санкт-Петербурге в 2012 году отметил свое пятилетие. Фестиваль посвящен главному государственному празднику нашей страны – Дню России. Он проводится при поддержке Министерства культуры Российской Федерации и является самым представительным международным хоровым форумом в России. Фестиваль проходит в пору знаменитых петербургских Белых ночей и собирает лучшие хоровые коллективы со всего мира.

Своей основной задачей фестиваль видит революционное изменение представлений о хоровом искусстве как о современном динамичном искусстве, интересном и доступном самой широкой аудитории. «Хор – это нескучно», - вот наш девиз.

Репертуарный диапазон фестиваля простирается от джаза и рока до высокой классики и духовной музыки, на фестивале регулярно звучат сочинения крупнейших современных композиторов – Софии Губайдулиной, Родиона Щедрина, Арво Пярта. Фестиваль выпускает собственную аудио и видео продукцию, а его центральное событие – грандиозный гала-концерт в День России – ежегодно собирает до 10 000 слушателей.

Большое значение на фестивале придается выпуску собственных фестивальных премьер с участием мировых звезд – солистов-вокалистов и дирижеров. Стойкой любовью публики пользуются исторические концерты в Эрмитаже, на которых ежегодно представляются крупные вокально-инструментальные сочинения эпохи Барокко в аутентичном исполнении.

Образовательный проект фестиваля – программа «Большой мастер-класс» - призван познакомить хормейстеров со всей России с современным состоянием мирового хорового искусства. В рамках проекта свои мастер-классы дают выдающиеся хоровые дирижеры и композиторы из Скандинавии и Прибалтики, Польши, Словении, Франции, Германии.

Еще одна уникальная образовательная программа – Санкт-Петербургская летняя школа – реализуется в рамках другого нашего фестиваля – «Академия православной музыки». В течение трех недель у «академистов» из разных стран есть возможность погрузиться в богатый и все еще малоизученный мир аутентичной русской культуры. В рамках фестиваля можно на практике познакомиться с подлинными образцами древнерусского певческого искусства, посмотреть старинные рукописи, хранящиеся в петербургских библиотеках, встретиться с учеными-медиевистами и известными дирижерами, возрождающими аутентичное церковное пение. На фестивале представлено все многообразие православной духовной музыки – как русской, так и византийской, сербской, грузинской и даже коптской.

Большое внимание фестиваль уделяет детям и детскому творчеству. Уже традиционными стали гала-концерты в День защиты детей с участием лучших детских хоров Европы и Америки. А в 2009 году был организован Фестивальный хор, состоящий из воспитанников детских домов Санкт-Петербурга, который с тех пор стал непременным участником проектов фестиваля.

В 2010 году фестиваль представил уникальную программу, ставшую ежегодной, – «Великопостные концерты. Возрождение исторических традиций». Это, пожалуй, самый успешный фестивальный проект. Уникальное явление дореволюционной русской музыкальной культуры пережило свое второе рождение спустя почти столетие. И в XXI веке в зале бывшего Дворянского собрания в дни Великого поста снова звучит духовная музыка в первоклассном исполнении.

Saint Petersburg Choir Festival has celebrated its 5th anniversary in 2012. The festival is dedicated to the main state holiday of our country – the day of Russia. It is held with the support of the Ministry of Culture of the Russian Federation and is one of the most representative international choir forums in Russia. The festival is held during the famous White Nights and collects the best choir ensembles from all over the world.

We see our main task in making a revolution in the perception of choral art as a modern dynamic art, interesting and available for the wider audience. Our motto is “Choir is not boring”.

The repertoire of the festival ranges from jazz and rock to higher classics and sacred music, the festival regularly presents the compositions of the major contemporary composers – Sofia Gubaidulina, Rodion Schedrin, Arvo Pärt. The festival produces its own audio and video CDs and DVDs, and it's culmination is usually a magnificent gala concert dedicated to the Day of Russia collecting as many as 10 000 spectators.

One of the festival’s priorities is producing world premiers featuring the stars of the worldwide renown –solo vocalists and conductors. The historical annual concerts in the State Hermitage presenting the authentic performance of major vocal and instrumental Baroque compositions have enjoyed their deserved popularity.

The educational project of the festival – “The Big Master Class” is aimed at making choirmasters from all Russia with the present state of the world choral art. Within the framework of this project the master classes are given by the outstanding choir conductors and composers from Scandinavia and the Baltic region, Poland, France, Germany, Slovenia..

Another unique educational program – the Saint Petersburg Summer School – is held within the framework of our second project – the Orthodox Music festival. During three weeks the students from different countries have a unique opportunity to immerse into the rich and yet poorly explored world of authentic Russian culture. One can get acquainted with the authentic examples of Old Russian singing art, to look at the ancient manuscripts kept in Saint Petersburg libraries, meet medievist scholars and famous conductors, reviving authentic church singing. Different Orthodox sacred music traditions, such as Russian, Byzantine, Serbian, Georgian, and even Coptic are presented in the festival’s program. The festival organizers pay much attention to children choir singing The gala concerts commemorating the Day of the Children’s Protection featuring the best children choirs from Europe and America have already become traditional. And in 2009 there was organized the choir of the Inmates of Saint Petersburg Children’s homes, which has been the festival’s regular participant since then.

In 2010 the festival presented a unique program, which has become annual – The Great Lenten concerts: a revival of the historical traditions”. It can be called the most successful festival’s project. This unique tradition of pre-revolutionary Russian musical culture had its second birth almost a century later. In the 21st century sacred music performed by first-class musicians is heard in the hall of the former Nobility Assembly building once again. The festival does not have the artistic director and this peculiarity allows for the maximum freedom in the program formation, at the same giving some ground for stylistic and genre experiments.


Академия православной музыки